Warsztaty

Piątek:

15:00 Tańce regionu Vendée – Maxime Chevrier, Arbadetorne

Maxime Chevrier Wieloletni tancerz – badacz – trener. Maxime uczestniczy w badaniach w dziedzinie tańca, śpiewu i muzyki wśród byłych wykonawców w regionie Vendée (część Poitou), nadzoruje liczne warsztaty zarówno we Francji jak i poza jej granicami. Jego badania dotyczące tradycyjnej gry na skrzypcach sprawiły, że Maxime skupił się w swojej pracy nad pielęgnowaniem i przekazywaniem pamięci i tradycji. Na początku skupił się na repertuarze wschodnim, jednak aktualnie, jako członek „Nieformalnego kolektywu tańca Poitou-Vendée”, bierze udział w analizie filmów z badań dotyczących tańców z Noirmoutier (URPUPCP, Lancelot Fund), Ile d’Yeu (Lancelot Fund) i Marais NordVendéen (Lancelot Fund, J.M Guilcher, Martel). Wyniki jego pracy rzucą nowe światło na tradycyjne tańce z północno-zachodniej części regionu Vendée. W 2006 roku Maxime rozpoczął analizę archiwów, która sprawiła, że zrewidował to, co do tej pory brał za pewnik. Jego praca dotycząca tańca tradycyjnego w regionie Vendée, stanowi ważną część jego warsztatów

Warsztaty To będzie nasze pierwsze spotkanie i skupimy się głównie na poszukiwaniu szczęścia w tańcu!Każda część regionu Vendee ma inny repertuar taneczny, więc możemy wyróżnić trzy główne nurty stylistyczne: : “Le Marais Nord”, wyspy Noirmoutier i Yeu oraz Haut Bocage. W trakcie warsztatów będziecie mogli odkryć i zgłębić swoją wiedzę na temat tańców z różnych rejonów Vendée (ronda I branle z wysp, maraîchine, grand’ danse, „avant deux”).

17:30 Balfolk dla początkujących – ekipa Balfolk.pl

Balfolkowe Cztery Kopytka dla początkujących

Warsztaty dla początkujących prowadzone przez ekipę Balfolk.pl. Półtoragodzinne warsztaty przed pierwszym piątkowym balem otwarte i darmowe dla wszystkich. Na warsztatach nauczysz się podstawowych kroków wielu balfolkowych tańców i taneczny parkiet stanie dla Ciebie otworem.

Sobota:

12:00 “Rytm, schematy i nurt grupa wcześniejsza”, warsztaty zaawansowane – Remi Kesteman

14:30 “Rytm, schematy i nurt grupa późniejsza”, warsztaty zaawansowane – Remi Kesteman

Rytm, cykl, powtarzalność. Rytm…
Rytm to nieodłączna część tańca: powtarza cykliczne schematy w muzyce i pomaga nam się z nią połączyć. Rozpoznając te elementy, łatwiej nam jest je przewidzieć, poczuć muzykę i improwizować z partnerem, a zatem stworzyć nieprzerwaną płynność ruchu na parkiecie.
Postaramy się rozłożyć taniec na czynniki pierwsze: budowę, elementy i to, jak się łączą oraz nauczymy się nimi operować tak by móc urozmaicić swoje kroki i ruchy.
Od analizy do eksperymentu, zapraszam do wspólnej zabawy powtarzalnością i improwizacją. Przyjdź i odnajdź swój własny, wewnętrzny rytm.

Czego będziesz potrzebować: Otwarte uszy, otwarty umysł, podstawowe kroki scottisha, mazurki, walca i polki, jakiekolwiek doświadczenie w prowadzeniu i podążaniu w tańcu.

Czego nie będziesz potrzebować: partner, ponadprzeciętne umiejętności taneczne

12:00 „Nastepny poziom tańców parowych” – Leo Visser

W trakcie warsztatów zagłębimy się i zbadamy nasze możliwości w balfolkowych tańcach parowych. Przyjrzymy się naszym ruchom i krokom, i spróbujemy dowiedzieć się dlaczego właśnie tak wyglądają, zakwestionujemy je i sprawdzimy czy istnieją dla nich odpowiednie alternatywy. Poznacie różnorodne możliwości wariacji w różnych tańcach. Spróbujemy je urozmaicić, na przykład zastosujemy różne sposoby trzymania partnera i zobaczymy jakie możliwości daje nam taka zmiana. Zbadamy jak ubarwić Wasz taniec w każdym z tych trzymań. Poza tańcami parowymi spojrzymy również na parkiet z większej perspektywy, jako eksperyment dotyczący dynamiki nie tylko w parze, ale i w tłumie.


1,5 godziny – 30 minut przerwy – 1,5 godziny

16:30 “Tańce polskie” – ekipa Po Staremu

Francuska mazurka, szwedzka polska i nasz rodzimy mazurek. Tańce na pozór odległe, które mają wspólnego przodka. Co nadal je łączy, a co dzieli? Przez powrót do korzeni postaramy się odnaleźć trop prowadzący do odpowiedzi na to pytanie. Nasza podróż do krainy starodawnej formy polskiego mazurka odbędzie się przy muzyce na żywo pochodzącej od wiejskich muzykantów i przekazywanej ustnie z pokolenia na pokolenie.

16:30 Społecznościowe warsztaty muzyczne – „Jak grać razem, razem” – Maciej Sowilski

Chciałbym podzielić się z Wami umiejętnością, którą niestety nabyłem dopiero stosunkowo niedawno, a która zmieniła moje podejście do gry – słuchania muzyki i innych muzyków. Na warsztatach nauczymy się dwóch prostych melodii (będą dostępne do nauki wcześniej) a następnie zaaranżujemy je na zespół złożony z dostępnych muzyków. Porozmawiamy o podstawach aranżacji, sesyjnej etykiecie oraz graniu utworów, których się nie zna.

Warsztaty dla muzyków na każdym poziomie i na każdym typie instrumentu. Jeśli podróżujesz bez swojego instrumentu daj nam znać, postaramy się pomóc.

16:30 Warsztaty społecznościowe: “Uwaga na dystans – Laboratorium muzykalności” – Martin Honek

Muzyka balfolkowa staje się ostatnio bardzo zaskakująca. Zespoły są kreatywne, łącząc style muzyczne, stare z nowym i starając się zaskoczyć słuchaczy. Jak poradzić sobie z taką postmodernistyczną muzyką? Co zrobić kiedy muzycy zabrną zbyt daleko na wodzach wyobraźni? Czy to możliwe, że celowo próbują wyprowadzić tancerzy w pole? Czy jako tancerz mogę jakoś sobie z tym poradzić?

Laboratorium będzie wyzwaniem nawet dla doświadczonych tancerzy, którzy nie muszą na co dzień myśleć o ruchu rąk w Tricocie, czy liczyć do ośmiu podczas walca. Prześledzimy przykłady tego co może pójść nie tak, znajdziemy sposób by wybrnąć z tych sytuacji, lub będziemy mieć radochę odnosząc porażkę.

18:00 Warsztaty społecznościowe: „A teraz: Congo de Luxey!” – Krysia Kupiszewska

Congo de Capitieux to fantastyczny taniec pojawiający się coraz częściej na balfolkowych parkietach. Na warsztatach nauczymy się choreografii z Luxey.

Obiecujemy, że wiedzę nabytą na warsztatach będziecie mogli przetestować w praktyce już sobotniego wieczoru!

Warsztaty potrwają 30-60 minut.

Niedziela:

11:00 Energia kręgu (tańce bretońskie dla początkujących)

Prowadzenie – Tomasz Biela

Akompaniament – Gwerenn

Pierwszy wspólny krok do poznania bogatej tradycji bretońskiej Fest-Noz. Poznamy popularne An Dro, Hanter Dro, rozbudowane kilkuczęściowe suity Plinn, Gavotte. Loudeac, zwiewny Kas A Barh, transowe Ridée 6 temps, Laridé 8 temps czy Rond de Saint Vincent. Poznamy kroki i figury, ale przede wszystkim poczujemy moc wspólnoty tańca w kręgu w rytm energetycznej bretońskiej muzyki, staniemy się jednym zespołem wraz z muzykami.

11:00 “Folk Ninja vol 1” – Pedro & Magdalena

14:00 “Folk Ninja vol 2” – Pedro & Magdalena

Energia – Instrynkt – Intuicja – Kreatywność – Eksperyment – Ninja – Wizja – Humor … zaraz, zaraz… ninja?

Wymagania: szcunek do maty (miejsca warsztatów) i innych ninja (tancerzy), doświadczenie w trudnych misjach takich jak praktykowanie antycznej sztuki mazurki, scottisha i walców.

Nie są wymagane: czarny pas ani gwiazdki ninja, kurs szpiegostwa, umiejętnośc znikania, znajomość japońskiego.

Na początek ninja potrzebuje samokontroli by utrzymać siłę ciała, męstwo i umiejętności. Chcemy odkryć i ulepszyć Wasze zdolności taneczne w trzech wymiarach: odmienić Waszą świadomość, pokazać jak przełożyć ją na taniec z partnerem, oraz utrzymać kontrolę i kontakt z otoczeniem.

Jako młodzi, nieopierzeni ninja, przygotujecie się na krzepiący trening umysłu i ciała (by rozwinąć technikę, stabilność i instynkt), i pracę nad efektywną komunikacją potrzebną wśród innych tańczących ninja (czytelność przekazu i wniosków, empatia i wymiana opinii).

Co może wydarzyć się na macie: transformacja, inspiracja, ruch w przestrzeni, bezpieczeństwo, ugruntowanie energii, zrealizowanie potencjału, siła ciała i ducha, energia, mistrzostwo. To Ty decydujesz jak tańczysz. Czy jesteś gotów by zostać Folk Ninją?

Prowadzący:

Magdalena jest aktorką, muzykiem i nauczycielką tańca. Poza pracą w teatrze jest organizatorką i producentką koncertów, bali, warsztatów tanecznych, a także zarządza grupą Balfolk Białystok po tym jak oddała swoje serce paryskiemu FolkLab. Pedro odkrył że balfolk łączy w sobie wszystko co kocha w tańcu dzięki potańcówkom Mazurka Klandestina. Ten inżynier, muzyk i miłośnik sztuki przewodniczy stowarzyszeniu Neapolis Balfolk. Magdalena i Pedro od razu poczuli, że chcą wspólnie pracować i tworzyć dzięki łączącej ich energii i naturalnej zdolności improwizacji. Swoją pikantną mieszankę kultur i środowisk łączą z siłą by inspirować i stawiać wyzwania sobie i innym. Ich pasja wobec teatru i tańca jest widoczna w każdym ich działaniu.

13:00 “Wariacje w tańcach Bretońskich” – Leo Visser

Męczy Was tańczenie „Bretonów” w kółko w ten sam sposób? W takim razie oto warsztaty dla Ciebie! Zapraszam Cię w podróż do świata tańców bretońskich. Przyjrzymy się ich tradycyjnym formom i sprawdzimy w jaki sposób ewoluowały. Co więcej, pójdziemy w nich nawet o krok dalej! Nie będą to typowe warsztaty z tańców bretońskich, w trakcie których uczy się wyłącznie jak powtarzać kroki. Zaczerpniemy podstawy z typowych tańców parowych i spróbujemy je wpleść w tańce łańcuchowe. Osoby, które były już na tych warsztatach są oczywiście mile widziane, ponieważ nie będziemy ograniczać się do hanter-dro i an-dro. Tym razem uwzględnimy również bardziej wymagające tańce. Jeśli jednak nadal masz problem z Koste ‚r c’hoed to być może te warsztaty będą dla Ciebie zbyt wymagające, ponieważ znajomość tego tańca będzie wymagana.

1 godzina – 30 minut przerwy – 1 godzina

13:45 Warsztaty muzyczne:  “Warsztaty gitarowe – akompaniament do tańców bretońskich” – Tomek Biela, Gwerenn

Tomasz Biela – gitara, prowadzenie

Julia Sielicka – flet


W tradycyjnych tańcach bretońskich i innych tańcach z kręgu balfolku melodia sama może prowadzić korowód taneczny. Jednak dobrze dobrany akompaniament wzbogaca, daje tancerzom potężny impuls energii. Jak zagrać by zagrać do tańca a jednocześnie dać upust swej wolności twórczej i wyobraźni w aranżacji? Na to pytanie odpowiemy sobie w czasie warsztatów, analizując wszystkie aspekty muzyki bretońskiej.
Skale bretońskich melodii są często proste, składają się z niewielu dźwięków. Daje to duże możliwości dla akompaniatora, który może je zharmonizować na wiele alternatywnych sposobów. Poznamy strukturę melodii której akompaniujemy i dobierzemy do niej różne harmonie, prostą dla tych którzy szukają piękna w prostocie i skomplikowaną dla tych którzy lubią poszukiwać bogactwa brzmień.
Muzyka bretońska to wielka różnorodność metrum, do tego każda forma taneczna, nawet…„każda melodia ma swój swing” 🙂 Poznamy metrum różnych tańców, będziemy wspólnie szukać tego swingu. „Ani za wolno, ani za szybko” 🙂 Dopasujemy do danego rodzaju tańca optymalne tempo a także odpowiednie akcenty.


https://youtu.be/GSC1NT3daiA


Warsztaty dla średniozaawansowanych, zapraszamy gitarzystów z przynajmniej podstawową znajomością akordów i własnym instrumentem (zapraszamy też muzyków z innymi instrumentami akompaniującymi).

Jeśli podróżujesz bez swojego instrumentu daj nam znać, postaramy się pomóc.


Zarówno warsztaty Perdo & Magdalena, jak i Remiego Kestemana zakładają, że można wziąć udział w obu lub w jednym bloku.